Międzynarodowy Dzień Kawy przypada 29 września. Choć Polacy nie należą do światowej
czołówki w spożywaniu tego napoju, to Polska z 13 bilionami wypijanych filiżanek kawy rocznie
jest rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju. Zmiany nawyków kawowych Polaków, które
dokonały się w pandemii, a jednocześnie sukcesy polskich baristów na arenie
międzynarodowej, przekładają się na wzrost kultury spożycia kawy i lepszą obsługę klientów w
kawiarniach.
Rocznie każdy Polak wypija kawę z około 3 kg ziaren, co w porównaniu z europejskimi liderami,
krajami skandynawskimi, gdzie na statystycznego mieszkańca przypada 13 kg ziaren, stanowi
niewiele. Jednak 75% Polaków pije kawę codziennie, a prawie połowa nie poprzestaje na jednej
filiżance. Głównym powodem, dla którego sięgamy po kawę, jest jej smak, dlatego branża kawowa z
optymizmem patrzy na ożywienie tego segmentu.
Nowe trendy w Polsce
Jak twierdzi, Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów, Sędzia Polskich i Międzynarodowych
Mistrzostw Baristów, członek Rady Programowej GASTROTARGÓW SMAKKi, ostatnie lata za sprawą
pandemii znacząco wpłynęły na sposoby spożywania kawy przez Polaków. Zamknięcie branży
HoReCa w pierwszym kwartale 2020 roku, spowodowało, że Polacy zakupili dużo automatycznych ekspresów, przenosząc tym samym konsumpcję kawy do domu. W tym czasie zwiększyło się
zainteresowanie kawami ziarnistymi, co w porównaniu do wcześniejszej dominacji kawy
rozpuszczalnej i sypanej, jest ważną zmianą. Do zakupionych w pandemii ekspresów, konsumenci
dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Coraz popularniejsze stają się kawy jasno palone,
charakteryzujące się mniejszą goryczką, a większym repertuarem aromatów.
Nie bez znaczenia pozostaje również obserwacja, że obniżył się wiek osób pijących kawę, obecnie coraz częściej sięgają po nią osoby nawet poniżej 20 roku życia. Bieżąca sytuacja gospodarcza, gdzie rosnąca inflacja bezpośrednio wpływa na portfele Polaków, znajduje odzwierciedlenie w wielkości zamówień składanych w kawiarniach. Klienci coraz częściej proszą tylko o kawę lub z drobnym
ciastkiem, a nie z dużym deserem.
Biznes kawowy — na topie małe palarnie i zdolni bariści
Zmiany w zwyczajach kawowych Polaków są nieodłącznie związane z funkcjonowaniem
przedsiębiorców w tej branży. W pandemii powstało wiele małych palarni, z których w większość
oferuje znakomitą, rzemieślniczą kawę. Chęć spożywania dobrej jakościowo kawy to szansa dla
małych lokalnych palarni, które dostarczają klientom ziarna o ciekawych smakach i optymalnym
poziomie wypalenia.
Poza tym, właściciele lokali gastronomicznych mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Choć zawód ten w Polsce jest promowany dopiero od 10 lat, rodacy odnoszą w nim światowe sukcesy. W czerwcu br. Agnieszka Rojewska, pierwsza kobieta, wygrała World Coffee in Good Spirits w Mediolanie
organizowane przez Specialty Coffee Association (SCA), a wcześniej w 2018 roku została Mistrzynią
Świata Baristów. Jest jedną z trzech osób na świecie, która ma dwa tytuły mistrza świata w dwóch
różnych kategoriach.
Jak podsumowują eksperci, trend spożywania coraz lepszej kawy przez Polaków utrzyma się, co
przełoży się na wzrost kultury jej picia i lepszą obsługę klientów. Dlatego też duże znaczenie mają
profesjonalne wydarzenia, takie jak zapowiadane GASTROTARGI SMAKKi, które odbędą się 23–25
marca 2023 w Warszawie, gdzie wszyscy, którzy tworzą branżę, będą mogli dokształcać się i
wymieniać doświadczeniami.
Więcej informacji znajduje się na www.smakki.pl